05 jul Arbejdsskader – 4 nemme tips til at undgå dem
Fysiske og psykiske arbejdsskader kan være et stort problem for en virksomhed. Som leder ønsker du at sikre dine medarbejderes såvel mentale som fysiske helbred. Men hvordan undgår du egentlig arbejdsskader i din virksomhed? Få 4 tips herunder.
Af: Eivind Møller · senest opdateret 5. juli 2023
Hvad er en arbejdsskade?
En arbejdsskade er en skade, der er forårsaget af dit arbejde. Arbejdsskader kan være fysiske skader såsom mindre skader som stød og slag, til alvorlige skader som brud og forstuvninger. Der kan også opstå skader på nakke og albue, hvis du eksempelvis er meget stillesiddende i din jobfunktion. Arbejdsskader kan også være psykiske skader som stress og depression, der kan opstå som følge af en blanding mellem pres fra arbejdspladsen og i privatlivet.
Skaderne kan opstå på mange forskellige måder. De fleste arbejdsskader af fysisk karakter opstår på baggrund af en ulykke på arbejdspladsen, men de kan også opstå gradvist over tid. Dette ses fx ved diverse overbelastningsskader grundet dårlige arbejdsstillinger eller gentagne bevægelser.
I forhold til de psykiske skader kan det blandt andet være forårsaget af et dårligt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne er under et stort pres, som påvirker deres mentale helbred til at udvikle forskellige psykiske lidelser.
Se video: Daglige træningsvideoer, der forebygger arbejdsskader
5 situationer der kan udløse en arbejdsskade
- Ulykker på arbejdspladsen
- Dårlige arbejdsstillinger
- Gentagne bevægelser
- Dårligt arbejdsmiljø
- Pres på medarbejderne
Hvilken betydning har arbejdsskader for en virksomhed?
En arbejdsskade kan have alvorlige konsekvenser for den tilskadekomne medarbejder, der er ramt. Derudover har det sekundært en stor betydning for virksomheden, da der ikke kan leveres det samme arbejde, når en medarbejder er ramt af en skade. Af hensyn til medarbejderen samt virksomheden er det derfor vigtigt at sætte fokus på sundheden i din virksomhed.
Klinik har lang erfaring med at hjælpe virksomheder mod arbejdsskader. Vores behandling tager hensyn til skadens art og omfang, hvortil vi samtidig sætter ind i forhold til at forebygge potentielle arbejdsulykker.
Læs også: Undgå musearm (eller musealbue) – Se 6 gode råd lige her
Hvad er nogle af de følger, der kan opstå efter en arbejdsskade?
En arbejdsskade kan have mange følger, både fysiske og psykiske. Nogle af de fysiske følger kan være:
- Smerter i muskler og led
- Nedsat bevægelighed
- Kroniske sygdomme
- Invaliditet
De psykiske følger kan samtidig indebære:
- Angst
- Depression
- Stress
- Social isolation
4 tips til at undgå arbejdsskader
Det er ikke altid muligt at undgå at få en arbejdsskade, og du vil aldrig helt kunne dæmme op for skader på din arbejdsplads. Der er dog nogle ting, du kan gøre for at minimere risikoen for dine medarbejdere. Se 4 tips her:
1. Fokusér på udstyret
Det er af afgørende betydning, at dine medarbejdere har det nødvendige udstyr og de påkrævede hjælpemidler til at udføre deres arbejde. Ved at sætte fokus på udstyr mindsker du risikoen for arbejdsrelaterede skader.
Dette kan eksempelvis komme til udtryk i indretningen af virksomheden. Har dine medarbejdere en god kontorstol og passende plads til at udføre deres arbejde? Når du skaber de bedste betingelser for dine ansattes sundhed, er du nemlig med til at minimere de overbelastningsskader, der kan opstå, hvis du benytter dårligt udstyr over en længere periode.
2. Skab et miljø, hvor der lyttes til kroppen
Arbejdsskader kan også opstå, hvis man ikke har tilstrækkelige pauser i løbet af dagen. Hvis medarbejderne f.eks. sidder ned i lange perioder uden at rejse sig og strækker sig ud, kan det føre til smerter i ryg, nakke og arme.
Derfor kan det være godt, at du som leder statuerer et eksempel, hvor medarbejderne skal lytte til deres krop og bevæge sig med jævne mellemrum. Dette kan ikke blot forebygge potentielle arbejdsskader, men kan også hjælpe til, at den enkelte medarbejder er mere effektiv i selve arbejdet.
3. Hjælp dine ansatte
I brancher hvor det er påkrævet, at der skal løftes tunge genstande, er der selvsagt en større risiko for diverse arbejdsskader. At løfte for tungt er en af de største årsager til rygskader, især fordi mange mennesker ikke løfter korrekt.
I disse tilfælde har arbejdsgiveren personificeret dig som leder en pligt til at gøre dine medarbejdere opmærksomme på, hvordan der tages bedst hensyn til deres krop. Dette kan f.eks. komme til udtryk ved at udvikle holdbare teknikker til tunge løft. Det kan også være en god idé jævnligt at tilbyde dine ansatte et helbredstjek. Læs mere om vores helbredstjek her
4. Opmærksomhed på sikkerhedsforanstaltninger
Når det kommer til at undgå arbejdsskader, er et godt råd altid at opfordre dine ansatte til at være forsigtige med alt, hvad de laver. På den baggrund kan det være behjælpeligt at udarbejde nogle sikkerhedsforanstaltninger, så medarbejderne bliver mere bevidste om, hvordan de kan undgå potentielle arbejdsskader.
Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?
Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få fyldestgørende rådgivning omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik.
Kontakt os nu på telefon 50598971 eller skriv en e-mail på eivind@klinik.dk
Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.
Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet
Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning
Relaterede indlæg:
-
10 grunde til at skabe et mere ergonomisk arbejdsmiljø?
Et godt ergonomisk arbejdsmiljø er fundamentalt for en virksomheds succes. Derfor er det ...
-
7 effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen
Lær effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen og skab et sundt og stressfri...
-
7 ideer til bedre trivsel på arbejdspladsen
Få gode ideer til at forbedre trivslen og effektiviteten på arbejdspladsen. Vi hjælper vi...