fbpx
forebyggelse-sygefravær

Forebyggelse af sygefravær – hvad kan du gøre?

Som leder af en virksomhed ønsker du nok, at sygefraværet for dine medarbejdere er så lavt som muligt. Men hvad kan du egentlig gøre for at forebygge et højt sygefravær blandt dine ansatte? Få svaret herunder og læs om, hvad det kan betyde for din virksomhed at have et højt sygefravær.

forebyggelse-sygefravær

Af: Simon Lübecker · senest opdateret 5. juli 2023

Hvad vil det sige at forebygge sygefravær?

Forebyggelse af sygefravær handler grundlæggende om at gøre det muligt for medarbejdere at undgå at blive syge eller at komme tilbage hurtigere efter en sygdom. Det er i din interesse som lederen af en virksomhed at have medarbejdere, der kan udføre deres arbejde til tiden, og det kræver, at de er syge så lidt som overhovedet muligt.

Sygefravær blandt medarbejdere kan ofte udvikle sig som følge af en bestemt kultur i en virksomhed. Derfor er der også et stort fokuspunkt at kigge på netop den kultur, når det handler om forebyggelse af sygefravær. På baggrund af denne vurdering kan du som leder nemlig udarbejde en slags politik, som har et fokus på forebyggelse og mindsker de aktuelle problemer.

 

Læs også: Styrk dit kontor med et godt arbejdsmiljø: Se 7 forbedringspunkter her

Hvad betyder et højt sygefravær for en virksomhed?

Et højt sygefravær blandt en virksomheds medarbejdere kan have mange negative konsekvenser. Fælles for dem alle er, at et højt sygefravær vil kunne aflæses direkte på virksomhedens bundlinje. Her ser du nogle af de negative konsekvenser, som et fravær blandt medarbejdere kan resultere i:

  • Forværret arbejdsmoral: For det første kan et højt sygefravær resultere i en dårlig arbejdsmoral for virksomhedens medarbejdere. For nogle af medarbejderne kan det måske betyde, at de ikke føler noget ansvar for at levere et godt stykke arbejde for virksomheden, når de kan se mange af deres kollegaer ikke er på arbejde. Hvis en dårlig arbejdsmoral spredes rundt til andre medarbejdere, vil det betyde en forringet effektivitet for virksomheden.
  • Skadeligt image: Dertil kommer, at et højt sygefravær kan have negativ indflydelse på virksomhedens image. Det kan altså blive besværligt at tiltrække ny arbejdskraft, hvis virksomheden har et ry for at være et sted, hvor mange af de ansatte er syge. Et sådant image vil ikke kun påvirke potentielle nye medarbejdere, men også de eksisterende, der ikke ønsker at arbejde i en virksomhed med et dårligt ry.
  • Forringet kvalitet og færre kunder: Endelig kan et højt sygefravær føre til, at de medarbejdere, som midlertidigt varetager deres syge kollegaers opgaver, bliver overbelastede og udbrændte. Dette kan f.eks. vise sig at være udslagsgivende for den kvalitet, der skal leveres til kunderne. I værste fald kan det være med til at skræmme virksomhedens kunder væk.

Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet

Hvad er årsagerne til sygefravær i virksomheder?

Når du skal finde ud af, hvordan I kan forebygge et højt sygefravær i din virksomhed, er det nødvendigt at kende til de årsager, som kan forårsage sygefravær. Når man identificerer årsagen til sygefraværet blandt medarbejdere, kan man bedre eliminere denne. Nogle af de hyppigste årsager til fravær grundet sygdom skal findes i følgende 3 årsager:

  1. Stress: Flere og flere bliver stressede og kan af den grund ikke passe deres arbejde. Det skyldes måske ikke kun et pres fra arbejdspladsen, da der kan være mange andre faktorer, der spiller ind, i forhold til stress. Dog kan det ofte være et stort load på arbejdet, der udløser stress. Derfor er stress en hyppigt forekommende årsag til sygefravær.
  2. Muskel- og skeletsmerter: Et andet element, der kan forårsage sygefravær, er de fysiske aspekter af et arbejde. Det kan være at arbejdet kræver tunge løft, som kan give problemer i benene og ryggen. Samtidig kan der også opstå fysiske smerter i form af f.eks. musearm, hvis det er et mere stillesiddende job.
  3. Andre psykiske problemer: Udover stress er der også andre psykiske problemer, som kan udvikle sig til, at man ikke kan passe sit arbejde på samme måde. Måske er der en kultur på arbejdet, hvor medarbejderen konstant bliver målt op mod kollegernes præstationer. Dette kan medføre en angst for, at den enkelte medarbejder ikke gør det godt nok.
    Der er altså god grund til at fokusere på forebyggelse af sygefravær, så problemer omkring sygdom i videst muligt omfang kan undgås.

Gør noget godt for dine medarbejdere – Book et sundhedstjek.

Hvordan kan et sygefravær forebygges?

Med afsæt i de årsager, som skyldes sygefraværet i første omgang, kan der fra virksomhedens side sættes fokus på, hvordan man vil forebygge sygdom hos sine medarbejdere. Her ser du 3 områder, hvorpå du kan fokusere for at skabe en forebyggende indsats:

1. Fysiske forhold
Først og fremmest kan du sætte fokus på de fysiske forhold for dine medarbejdere. Dette område er et af de nemmeste områder at gøre noget ved. Hvis du arbejder på et kontor, skal du sørge for, at dine ansatte har de bedste betingelser for at udføre deres arbejde. Det kan ske i form af hensyntagen til belysning, ventilation og en grundlæggende stillingtagen til, hvor meget plads den enkelte medarbejder skal bruge for at udføre sit job på den bedste måde.

Hvis du derimod har et mere fysisk krævende job, kan du som leder sætte fokus på at informere dine ansatte mere. Dette kan fx tage afsæt i, hvordan de ansatte skal løfte forskellige ting, og hvilken teknik de skal bruge. På den måde kan du ved vejledning mindske risikoen for fysiske skavanker.

2. Psykiske forhold
Et godt arbejdsmiljø er med til at forebygge en udvikling af psykiske problemer. De psykiske problemer kan være svært at komme med et konkret svar på, hvordan dette kan forebygges. Dette skyldes, at de psykiske problemer er meget individuelle, og hver skal ses på baggrund af et helhedsbillede.

En måde hvorpå udviklingen af disse typer problemer dog kan hindres, kan f.eks. være ved at være yderst opmærksom på selve miljøet på arbejdspladsen. Er det hyggeligt at møde ind? Stiller du for store krav som leder? Er du nok opmærksom på den enkelte medarbejder? Sådanne spørgsmål er en god måde at evaluere sig selv på, og dernæst tage stilling til, om der skal ske nogle ændringer.

3. Sociale forhold
En anden måde at sikre dine medarbejderes psykiske helbred er ved at fokusere på de sociale forhold på arbejdspladsen. Her kan det være en idé at lave forskellige sociale arrangementer sammen på tværs af afdelinger og grupper.

Ved at sætte fokus på det sociale aspekt på arbejdspladsen øger du medarbejdernes trivsel. Dette sikrer ikke blot et lavere sygefravær, men kan derimod også vise sig, at være effektivt i forhold til produktiviteten i virksomheden. På den måde kan der opstå en kultur, hvor den enkelte medarbejder er villig til at gå et ekstra skridt for sin kollega, fordi de har det godt sammen.

 

Læs mere om sundhed på arbejdspladsen her

Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?

Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få fyldestgørende rådgivning omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik.

Kontakt os nu på telefon 61717493 eller skriv en e-mail på simon@klinik.dk

Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.

Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet

Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning

1 Step 1
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
simon-lubecker_medarbejdere-hos-klinik
Indlæget er skrevet af

Simon Lübecker

Fysioterapeut & Partner

Med en årelang erfaring indenfor sundhedsløsninger, produktudvikling og drift, kombineret med sine behandlingsmæssige baggrund, forstår Simon at sammensætte solide og effektfulde sundhedsordninger for erhvervskunder.

Relaterede indlæg: