14 aug Indeklima på arbejdspladsen: 5 nemme forbedringspunkter
Et godt indeklima på arbejdspladsen er afgørende for at skabe et produktivt arbejdsmiljø. Det kan være svært at vide, hvordan du konkret forbedrer indeklimaet, men heldigvis er der nogle nemme måder, hvorpå du kan gøre det. Se 5 punkter herunder.
Af: Eivind Møller · senest opdateret 14. august 2023
Hvad er et indeklima?
Indeklimaet skal ses som et samlet begreb over forskellige faktorer, der eksempelvis omfatter temperatur, luftfugtighed, luftkvalitet og støjniveauet på arbejdspladsen. Disse er alle faktorer, der er vigtige at have fokus på for, at dine medarbejdere har det godt.
Derudover skal indeklimaet på en arbejdsplads også ses som et resultat af, hvordan de forskellige kontorer og mødelokaler er indrettet. Her spiller det blandt andet ind, hvor højt der er til loftet, hvordan mulighederne er for en ordentlig ventilation samt antallet af personer, der befinder sig i samme lokale. Se evt. denne Birdie®, som er et godt produkt til at minde dig om af lufte ud.
Hvad er årsagerne til dårligt indeklima på arbejdspladsen?
Der kan være mange ting, som kan forårsage et dårligt indeklima på arbejdspladsen. Her ser du 4 af dem:
- Forkert temperatur: Det er vigtigt at holde temperaturen på arbejdspladsen inden for det optimale temperaturområde, da det har stor betydning for medarbejdernes komfort og produktivitet. En behagelig temperatur at arbejde i ligger på godt 20 grader, og det kan altså være af betydning for indeklimaet om temperaturen enten er for høj eller for lav
- For lidt luftcirkulation: Når luften ikke cirkulerer ordentligt, kan det føre til en ubehagelig og trættende atmosfære, som kan påvirke medarbejdernes koncentration. Hvis du f.eks. ikke har fokus på at lufte ud en gang imellem på arbejdet, kan det resultere i en tung luft og dårlig luftcirkulation.
- Antal personer: Når der er for mange personer i et lokale, kan det føre til et overfyldt miljø, hvor luften føles meget tæt. Hermed kan et dårligt indeklima altså også påvirkes af antallet af personer, selvom I husker at lufte ud og stille temperaturen rigtigt.
- For lidt lys: Belysningen i et lokale kan også føre til et dårligt indeklima. Dette kan især komme til udtryk på det mentale plan, hvor et meget mørkt lokale kan føre til naturlig træthed for dine ansatte.
Hvilke konsekvenser har dårligt indeklima på arbejdspladsen?
Det er et spørgsmål, som mange stiller sig selv. Indeklimaet på en arbejdsplads har først og fremmest stor betydning for dine medarbejderes trivsel og produktivitet. Det er derfor vigtigt, at du som leder, har et godt indeklima for øje. Konsekvenserne af et dårligt indeklima kan nemlig eksempelvis indebære:
- Hovedpine
- Højere sygefravær
- Dårligere forhold mellem medarbejderne
- Irritation i øjnene
- En voksende kritik af arbejdsgiveren
- Udvikling af allergi
- Andre helbredsmæssige konsekvenser
Læs også: Sundhedstjek på arbejdspladsen – gør noget godt for dine ansatte
5 tiltag, der forbedrer indeklimaet på din arbejdsplads
- Justér temperaturen
For at skabe et behageligt arbejdsmiljø skal temperaturen være komfortabel. Det anbefales, at temperaturen er lidt over 20 grader. Den må altså hverken være væsentligt højere eller lavere end denne anbefaling.En ændring af selve temperaturen er en meget simpel måde at forbedre klimaet på arbejdspladsen på, og derfor kan du med god grund tjekke hvad den aktuelle temperatur i din virksomheds lokaler er allerede nu. - Kontroller luftfugtigheden
Arbejdstilsynet anbefaler, at den relative luftfugtighed er mellem 25-60%. Luftfugtigheden spiller som selve luftkvaliteten også en særlig rolle i forhold til indeklimaet på arbejdspladsen.For at nå på de anbefalede 25-60% kan du f.eks. indstille temperaturen, så den bliver lidt lavere og dermed øger luftfugtigheden. En fornuftig varme er dog også nødvendig for at kunne udføre sit job tilfredsstillende, og sænk derfor ikke temperaturen alt for meget. - Sørg for god luftkvalitet.
God luftkvalitet er afgørende for at skabe et godt arbejdsmiljø. Luftkvaliteten kan ændres på mange måder. Dog er en effektiv rengøring et godt middel til at sikre en god luftkvalitet, da du på den måde minimerer antallet af de stoffer, som cirkulerer rundt i luften.Dermed skal du sætte et særligt fokus på effektiv og grundig rengøring. Samtidig kan du eventuelt bede dine medarbejdere om at huske at lufte ud, så der med jævne mellemrum kommer frisk luft ind i lokalet. Se evt.Birdie®’en, som minder dig om at lufte ud. Undgå dog at skabe træk, da dette blot kan medføre andre sygdomme for dine ansatte. - Hold støjniveauet nede.
Støj kan være meget forstyrrende og kan forårsage stress og træthed. Derfor skal der være en balance mellem, at medarbejderne naturligvis skal hygge sig med hinanden, uden at støjen kommer højt op.Et konkret tiltag til at afhjælpe støjproblemer og sikre et bedre indeklima er at fordele dine medarbejdere mere ud. Hvis medarbejderne sidder meget tæt, har det en negativ effekt på arbejdsmoralen, og derfor vil dette tiltag kunne styrke såvel motivationen som indeklimaet. - Fokusér på indretningen.
Indretningen af din arbejdsplads er meget afgørende for, hvordan indeklimaet og dine medarbejderes arbejdsforhold er. Et ideelt sted for et godt indeklima er, at der er højt til loftet og god plads omkring sig. Samtidig skal der være god mulighed for udluftning. Du kan selvfølgelig ikke ændre på afstanden til loftet, men hvis du som leder fokuserer på den plads, som den enkelte medarbejder får stillet til rådighed, kan du komme langt hen ad vejen.Et andet element i indretningen er belysningen. God belysning er essentielt for at skabe et behageligt arbejdsmiljø. Sørg for, at der er nok lys til dine ansatte, og at det selvfølgelig ikke er for skarpt eller for svagt. Dette er en af de mest simple måder at forbedre indeklimaet på.
Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet.
Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?
Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få sparring omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en rådgiver fra Klinik.
Du kan læse mere om vores sundhedsordning her
Kontakt os også gerne på telefon +45 38 88 25 00 eller skriv en e-mail på info@klinik.dk
Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.
Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning
Relaterede indlæg:
-
10 grunde til at skabe et mere ergonomisk arbejdsmiljø?
Et godt ergonomisk arbejdsmiljø er fundamentalt for en virksomheds succes. Derfor er det ...
-
7 effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen
Lær effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen og skab et sundt og stressfri...
-
7 ideer til bedre trivsel på arbejdspladsen
Få gode ideer til at forbedre trivslen og effektiviteten på arbejdspladsen. Vi hjælper vi...