18 aug Styrk dine ansattes trivsel på arbejdspladsen med disse 8 tiltag
At have et godt arbejdsmiljø er afgørende for at skabe en produktiv arbejdsplads fyldt med engagerede medarbejdere. Få herunder 8 måder, hvorpå du som leder kan styrke dine ansattes trivsel.
Læs også: Sundhedsordning på din virksomhed
Af: Eivind Møller · senest opdateret 18. august 2023
Hvilke faktorer er vigtige for medarbejdernes trivsel?
Der kan være mange forskellige faktorer, der spiller ind i forhold til at udvikle en sund trivsel blandt dine medarbejdere, men fælles for alle er, at de sætter den enkeltes behov i fokus. Nogle af de områder, der kan påvirke en medarbejders tilfredshed omfatter eksempelvis:
- Arbejdstider
- Arbejdsmiljø
- Forholdet til kollegaer
- Forholdet til ledelsen eller chefen
- Kommunikationen i virksomheden
- Tydelighed i arbejdsopgaverne
- Balance mellem arbejdslivet og privatlivet
- Virksomhedens værdier og målsætninger
- Organisationens sammensætning
Læs også: Hvad kan Klinik tilbyde dig?
Hvilke konsekvenser har dårlig trivsel på arbejdspladsen?
Dårlig trivsel på arbejdspladsen kan desværre udvikle nogle tydelige konsekvenser for virksomheden. Her ser du 3 af dem:
- Manglende motivation: Når en medarbejder i virksomheden ikke trives, kan det ofte have en demotiverende effekt for den pågældende medarbejders psykiske arbejdsmiljø. Den dårlige trivsel kan for eksempel skyldes et anstrengt forhold til kollegaerne eller mangel på udfordring i arbejdsopgaverne. Hvis en medarbejder mangler motivation, kan dette ofte udvikle sig til andre medarbejdere, og det kan derfor være særdeles skidt for virksomheden at have demotiverede medarbejdere.
- Lav produktivitet: Dårlig trivsel på arbejdspladsen plejer også at kunne ses på virksomhedens produktivitet. Hvis der er et dårligt samarbejde blandt medarbejderne eller hvis der er andre faktorer, der gør, at medarbejderne ikke trives, vil det medføre en mindskelse af produktiviteten. Dette skyldes at en medarbejder der ikke trives, formentlig ikke udfører det samme arbejde som en topmotiveret medarbejder.
- Øget sygefravær: Hvis arbejdsglæden er på et minimum, vil medarbejderen være mere tilbøjelig til at tage en sygedag eller faktisk føle sig syg. For virksomheden kan det skabe problemer med fastholdelse af medarbejdere, hvis virksomheden udvikler et ry om, at der er et højt sygefravær. Den manglende arbejdsglæde kan både komme til udtryk ved manglende anerkendelse, mobning fra kollegaer eller måske konflikter, der ikke håndteres på en god måde.
8 tiltag der kan styrke trivslen blandt dine ansatte
Her er 8 tiltag, som du kan implementere for at hjælpe dine ansatte med at føle sig mere tilfredse og produktive på arbejdspladsen:
1. Skab et åbent og tillidsfuldt miljø
I forhold til et godt psykisk arbejdsmiljø, er det væsentligt at skabe et rum, hvor dine ansatte føler sig trygge og har tillid til dig som leder. Derfor kan en god tommelfingerregel være altid at have døren åben til dine ansatte og vigtigst af alt lytte til dem, når de deler deres problemer.
2. Fokuser på arbejdsmiljøet
Det er af afgørende betydning, at arbejdspladsen er et sted, hvor dine ansatte føler sig komfortable og har mulighed for at udvikle deres færdigheder. Ved at sætte fokus på elementer som god ergonomi og uddeling af udfordrende arbejdsopgaver styrker du arbejdsmiljøet og dermed medarbejdernes engagement.
3. Giv feedback
Det er vigtigt, at dine ansatte føler, at arbejde bliver værdsat og værdsættes. Giv dem konstruktiv feedback, så de ved, hvad de gør godt og hvad de skal forbedre. Dette kan samtidig også gøre dem mere målrettet i forhold til, hvad der skal forbedres.
4. Giv mulighed for fleksibilitet
En bedre trivsel kan også udvikle sig ved, at du som arbejdsgiver tænker fleksibilitet ind i dine ansattes job. Det kan være du kan sætte et yderligere fokus på den enkelte, så vedkommende har mulighed for at tilpasse arbejdsplanerne til det personlige liv.
5. Giv mulighed for udvikling
Det er vigtigt, at dine ansatte har mulighed for at udvikle deres færdigheder og kompetencer. Måske kan jobbet også give forhåbninger om udvikling til fremtidige karriereveje. I så fald vil dine ansattes motivation stige.
6. Giv mulighed for social interaktion
Dine medarbejderes sociale interaktion er yderst vigtigt, da dine ansatte formentlig vil få det bedre med hinanden, hvis de har mulighed for at interagere med hinanden og få nye venner på arbejdspladsen. Dette kan blandt andet ske ved afholdelse af forskellige sociale arrangementer.
7. Giv mulighed for afslapning
Rådet skal ikke forstås som, at dine medarbejdere kan lægge sig på sofaen en hel dag. Derimod er der ingen, der kan koncentrere sig fuldt ud gennem en hel arbejdsdag. Af den grund er det vigtigt at tage små pauser, hvor der kan kobles af, inden arbejdet begynder igen. Som leder kan du opfordre dine ansatte til at gå ud og få noget frisk luft i et par minutter, inden de kommer ind igen, eller måske blot bede dem om at rejse sig en gang imellem.
8. Giv mulighed for at udtrykke sig
Det er vigtigt, at dine ansatte har mulighed for at udtrykke deres meninger og ideer. På den måde vil dine medarbejdere føle sig mere integreret og værdifuld i virksomheden. Derfor skal du som leder udvikle en kultur, hvor det er motiverende at komme med nye ideer eller sige sin holdning.
At skabe et godt arbejdsmiljø er altså afgørende for, at dine ansatte føler sig trygge og tilfredse på arbejdspladsen. Ved at implementere disse 8 tiltag, kan du styrke trivsel og produktivitet på arbejdspladsen. Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver tager ansvar for at skabe et godt arbejdsmiljø, så dine ansatte føler sig trygge og tilfredse.
Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?
Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få fyldestgørende rådgivning omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik.
Kontakt os nu på telefon 50598971 eller skriv en e-mail på eivin@klinik.dk
Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.
Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet
Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning
Relaterede indlæg:
-
10 grunde til at skabe et mere ergonomisk arbejdsmiljø?
Et godt ergonomisk arbejdsmiljø er fundamentalt for en virksomheds succes. Derfor er det ...
-
7 effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen
Lær effektive metoder til stresshåndtering på arbejdspladsen og skab et sundt og stressfri...
-
7 ideer til bedre trivsel på arbejdspladsen
Få gode ideer til at forbedre trivslen og effektiviteten på arbejdspladsen. Vi hjælper vi...